Opinie o Nas
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
MixOponki.pl tophead
b_samochodowe Opony motocyklowe

Opony zimowe- duża przewaga nad letnimi

Opony to nie tylko obowiązkowe wyposażenie pojazdu, pozwalające na jego poruszanie się po drodze, ale również element odpowiadający za wiele czynników związanych z bezpieczeństwem oraz osiągami i komfortem jazdy.

Opony zimowe

Odpowiednia opona powinna być dostosowana do warunków panujących na drogach, odmiennych latem i zimą. Nie bez powodu późną jesienią do warsztatów samochodowych ustawiają się długie kolejki kierowców chcących zmienić ogumienie na zimowe. Trudne warunki, z jakimi muszą się zmierzyć w okresie od listopada do marca wymagają przygotowania samochodu, którym sprawnie będą jeździć zarówno po suchej nawierzchni, jak i po śniegu czy lodzie.

Opony zimowe, dzięki wielu zastosowanym rozwiązaniom technicznym i technologicznym są o wiele lepiej przystosowane do jazdy w trudnych warunkach, gwarantując nie tylko szybszą i bardziej komfortową podróż, ale też minimalizując ryzyko związane z poślizgami czy słabą przyczepnością. W konstrukcji opon zimowych można wyróżnić kilka elementów decydujących o ich niepodważalnych zaletach.

Pnieżej bardzo ciekawy filmik testujacy trzy rodzaje opon ( zimowa, Letnia i całoroczna ) Test jest o tyle ciekawy iż wykonywany jest na lodowisku i bardzo dokładnie widać wyższość opon zimowych nad pozostałymi oponami.



Konstrukcja opony zimowej

Każda opona jest skomplikowanym elementem wyposażenia pojazdu, złożonym z wielu komponentów takich jak: ściana boczna, opasanie, osnowa, stopka, drutówka czy bieżnik, a każdy z tych elementów w niewielkim stopniu wpływa na charakter opon zimowych.

Jedną z ich ważnych cech jest odpowiednia mieszanka kauczukowo-krzemionkowa, która powinna spełniać określone wymagania w odniesieniu do trudnych warunków drogowych. Warto pamiętać, że w strefie umiarkowanej temperatury zimą przekraczają nawet 20 stopni poniżej zera, co w przypadku opon letnich oznacza sztywnienie mieszanki i całkowitą utratę kontroli nad pojazdem.

Opona letnia w temperaturze poniżej 7 stopni staje się twardym, pozbawionym elastyczności przedmiotem, dlatego w oponach zimowych stosuje się większy dodatek krzemionki, kauczuku naturalnego oraz olejów roślinnych lub żywicy. Dzięki nim opona jest elastyczniejsza i wykazuje lepsze właściwości na różnych zimowych nawierzchniach.

Bieżnik opon zimowych

Niezbędnym elementem każdej opony letniej i zimowej jest oczywiście bieżnik, który ma ogromne znaczenie dla jazdy w konkretnych warunkach, wpływając na takie czynniki jak: bezpieczeństwo, długość drogi hamowania czy osiągi.


opony zimowe


W oponach zimowych jest on inny, bardziej gęsty, w specyficzny sposób ułożony, dzięki czemu wpływa nie tylko na właściwości fizyczne opony, ale również na jej przyczepność i zachowanie się podczas jazdy. Do najważniejszych cech bieżnika w oponach zimowych oraz osiąganych korzyści zalicza się:

  • znacznie więcej lamelek (około 1700 w jednej oponie, podczas gdy w oponach letnich jest ich o 60% mniej), dzięki którym powierzchnia opony staje się znacznie bardziej elastyczna dostosowując do rodzaju podłoża i zwiększając osiągi;
  • liczne nacięcia będące świetnym "magnesem" podczas jazdy po śniegu, bowiem wciskający się w wycięcia biały puch przybiera karbowaną fakturę, do minimum ograniczając ryzyko poślizgu;
  • większa głębokość wycięć bieżnika, sięgająca około 4 mm, która pozwala na lepsze wbicie się w śnieg, znacznie większą przyczepność podczas jazdy oraz wydatną poprawę motoryki opon.
  • znacznie szersze rowki bieżnika posiadające właściwość samooczyszczania się, dzięki czemu zgromadzony w nich śnieg nie zalega i nie usztywnia opony zachowując jej elastyczność;
  • specyficzny kształt i kierunkowy układ rzeźby zdecydowanie zmniejszający ryzyko aquaplaningu i slushplaningu, bowiem zarówno woda, jak i błoto pośniegowe są skutecznie odprowadzane spod opony na zewnątrz. Symetryczna rzeźba zapewnia też dobrą kierunkową stateczność w przypadku zablokowania kół podczas wykonywania manewru hamowania;

Jedną z najważniejszych zalet opon zimowych jest też ich uniwersalność, bowiem w przeciwieństwie do modeli letnich, doskonałych jedynie na suchych nawierzchniach, te drugie sprawdzają się zarówno podczas mżawki, jak i obfitego deszczu, a także na suchej, mroźnej nawierzchni, śniegu, czy błocie pośniegowym. Znoszą też bardzo szeroki zakres temperatur od kilkunastu stopni powyżej zera do dużych mrozów.

data dodania: 17.08.2015



Producenci opon w ofercie

Rodzaje produktów

Popularne rozmiary

Serwisy partnerskie