Opony zimowe 205/55 R16 - test opon Auto Express 2014
Prestiżowy brytyjski magazyn motoryzacyjny Auto Express przeprowadził testy opon zimowych i wskazał osiem najlepszych dostępnych na rynku. By przekonać się, które z nich zapewniają najbezpieczniejszą, najbardziej ekonomiczną jazdę oraz najlepsze osiągi na drodze, eksperci zbadali najważniejsze dla kierowców parametry opon 205/55 R16. Które modele okazały najlepsze?
Prestiżowy brytyjski magazyn motoryzacyjny Auto Express przeprowadził testy opon zimowych i wskazał osiem najlepszych dostępnych na rynku. By przekonać się, które z nich zapewniają najbezpieczniejszą, najbardziej ekonomiczną jazdę oraz najlepsze osiągi na drodze, eksperci zbadali najważniejsze dla kierowców parametry opon 205/55 R16. Które modele okazały najlepsze?
Testy przeprowadzano w wymagających warunkach - na torze testowym Nokia Tyres w Ivalo na północy Finlandii oraz na Contidromie - torze Continental w Hannoverze w Niemczech.
Kryteria oceny opon
Do testów wybrano osiem opon zimowych popularnych marek o zbliżonych parametrach - najchętniej wybieranych przez klientów i porównano je z oponami całorocznymi oraz letnimi.
Wszystkie poddano 13 testom. Zwycięzcy w każdej kategorii przyznawano 100% punktów, a oponom, które zajęły kolejne miejsca, adekwatnie mniejszą sumę. Podczas testów pod uwagę wzięto parametry zaprezentowane poniżej.
- Hamowanie na śniegu - na torze w fińskim Ivalo wielokrotnie podejmowano próby hamowania od 40 km/h do 5 km/h, mierząc drogę hamowania i czas do zatrzymania pojazdu.
- Trakcja na śniegu - testy przeprowadzono na ośnieżonym zboczu, sprawdzając, które z opon poniosą auto najdalej, stopniowo przyspieszając do 40 km/h z włączoną kontrolą trakcji.
- Zachowanie na zakrętach na śniegu - podczas tego testu samochód trafiał na świeżą warstwę śniegu, a kierowca stopniowo zwiększał prędkość, a pomiar koncentrował się na przyczepności podczas skręcania.
- Prowadzenie na śniegu - test przeprowadzono na pełnym przeszkód torze w Ivalo z dużą ilością przechyleń, podjazdów i zakrętów - z wyłączoną kontrolą stabilności, ale z włączonym przy części prób systemem ABS.
- Prowadzenie na mokrej nawierzchni - Contidrom w Niemczech zapewnił pełne możliwości testowania przyczepności i komfortu jazdy na zalanej wodą nawierzchni zarówno przy wolnej, jak i szybkiej jeździe - także w temperaturze zbliżonej do zera.
- Hamowanie na mokrej nawierzchni - mierzono długość drogi hamowania od prędkości 80 km/h do zera.
- Aquaplaning na prostej drodze - podczas testu mierzono prędkość odprowadzania wody rowkami i kanałami bieżników opony - koło zanurzano w 7-milimetrowej warstwie wody i zwiększano prędkość jego obrotów i porównywano z zachowaniem w podobnych warunkach na suchym asfalcie.
- Aquaplaning na zakrętach - test wskazał prędkość, w której bieżnik nie jest w stanie sprawnie odprowadzać nadmiaru wody podczas jazdy po wymagającej, mokrej nawierzchni asfaltowej- w szczególności podczas zakrętów.
- Hamowanie na suchej nawierzchni - auto rozpędzano do prędkości ok. 100 km/ h godzinę i mierzono drogę hamowania na suchym asfalcie.
- Jazda na suchej nawierzchni - sprawdzano, jak zimowe opony sprawdzają się na długich, prostych odcinkach, jak i gwałtownych zakrętach na suchej nawierzchni. Wskaźnikiem branym pod uwagę był także czas pokonania okrążenia.
- Hałas - pod uwagę brano najważniejszy dla kierowców poziom hałasu wewnątrz samochodu. Mierzono go na różnych nawierzchniach - od standardowego asfaltu, przez żużel, aż po beton.
- Opory toczenia - im niższe opory toczenia, tym bardziej efektywna i ekonomiczna jest jazda. Test prowadzony był na różnych prędkościach, zgodnie ze standardami branżowymi.
Wyniki testów
Continental WinterContact TS 850
- opona zdobyła dużą ilość punktów w każdej z wymienionych kategorii. Posiada bieżnik kierunkowy i zapewnia stabilną jazdę na śniegu, lodzie oraz błocie oraz dobre osiągi.
Hamowanie na śniegu : | 98.10% | 4 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 97.80% | 3 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 98.30% | 6 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 97.50% | 6 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 97.80% | 3 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 91% | 4 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 100.00% | 1 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 99.60% | 2 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 97.90% | 3 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 98.80% | 6 miejsce |
Hałas : | 99.20% | 3 miejsce |
Opory toczenia : | 100.00% | 1 miejsce |
Kup opony Continental WinterContact TS 850
Nokian WR D3
- najlepiej sprawdza się na śniegu oraz na suchej nawierzchni, ale jest kosztowna. Kierunkowy bieżnik zapobiega aqaplanningowi i gwarantuje krótką drogę hamowania. Stworzona z myślą o ekstremalnych warunkach.
Hamowanie na śniegu : | 100.00% | 1 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 100.00% | 1 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 100.00% | = 1 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 100.00% | 1 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 100.00% | 1 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 94% | 2 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 92.50% | 7 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 97.00% | 7 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 100.00% | 1 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 100.00% | 1 miejsce |
Hałas : | 98.80% | 7 miejsce |
Opory toczenia : | 83.30% | 8 miejsce |
Kup opony Nokian WR D3
Goodyear Ultra Grip 9
- dobrze sprawdza się na śniegu i mokrej nawierzchni. Zapewnia dobrą przyczepność, krótką drogę hamowania oraz zapobiega zjawiskowi aquaplaningu.
Hamowanie na śniegu : | 99.50% | 3 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 97.10% | 5 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 99.40% | = 4 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 99.70% | 2 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 96.70% | 5 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 91% | 3 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 95.70% | 4 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 99.20% | 3 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 93.70% | = 7 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 98.90% | 5 miejsce |
Hałas : | 99.20% | = 3 miejsce |
Opory toczenia : | 98.80% | 2 miejsce |
Kup opony Goodyear Ultra Grip 9
Uniroyal MS Plus 77
- z dobrymi wynikami w większości kategorii, ale słabo wypadająca w aspekcie zużycia paliwa.
Hamowanie na śniegu : | 99.60% | 2 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 99.20% | 2 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 99.90% | 3 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 98.30% | 4 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 99.30% | 2 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 90% | 5 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 95.40% | 5 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 98.40% | 5 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 93.70% | = 7 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 98.60% | 8 miejsce |
Hałas : | 99.20% | = 3 miejsce |
Opory toczenia : | 85.60% | 6 miejsce |
Kup opony Uniroyal MS Plus 77
Michelin Alpin A4
- wciąż warta uwagi opona klasy premium. Dobrze dostosowana do stabilnej jazdy na ośnieżonej i mokrej nawierzchni.
Hamowanie na śniegu : | 98.00% | 5 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 97.90% | 4 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 100.00% | = 1 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 98.40% | 3 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 94.50% | 6 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 87% | 6 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 96.20% | 3 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 98.70% | 4 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 96.70% | 6 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 99.60% | 3 miejsce |
Hałas : | 99.10% | 6 miejsce |
Opory toczenia : | 87.10% | 4 miejsce |
Kup opony Michelin ALPIN A4
Dunlop SP WinterSport 4D
- zapewnia bezpieczną i komfortową jazdę zimą, choć wypadła w testach słabiej, niż konkurenci. Wyposażona w specjalną technologię lameli 4D, zapewniającą dobrą przyczepność na śniegu, błocie i wodzie.
Hamowanie na śniegu : | 97.00% | 6 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 93.70% | 7 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 97.60% | 7 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 98.10% | 5 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 94.20% | 7 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 86% | 7 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 93.60% | 6 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 98.00% | 6 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 99.20% | 2 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 98.70% | 7 miejsce |
Hałas : | 99.80% | 2 miejsce |
Opory toczenia : | 94.00% | 3 miejsce |
Kup opony Dunlop Sp Winter Sport 4D
Pirelli Winter Snow Control Series 3
- zadowalająca, choć aquaplaning i ekonomia jazdy wymagają poprawy. Zapewnia bezpieczeństwo i dobrą trakcję na śniegu i wodzie.
Hamowanie na śniegu : | 95.80% | 7 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 94.10% | 6 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 98.40% | = 4 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 97.40% | 7 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 91.00% | 8 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 69% | 8 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 98.10% | 2 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 100.00% | 1 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 97.50% | 4 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 99.60% | = 3 miejsce |
Hałas : | 100.00% | 1 miejsce |
Opory toczenia : | 85.90% | 5 miejsce |
Kup opony Pirelli SottoZero Serie III
HANKOOK I*Cept RS W442
- relatywnie niedroga opona zimowa średniej klasy. Największy problem jazdy na niej to wysokie zużycie paliwa.
Hamowanie na śniegu : | 94.50% | 8 miejsce |
Trakcja na śniegu : | 92.60% | 8 miejsce |
Zachowanie na zakrętach na śniegu : | 96.90% | 8 miejsce |
Prowadzenie na śniegu : | 96.10% | 8 miejsce |
Prowadzenie na mokrej nawierzchni : | 97.70% | 4 miejsce |
Hamowanie na mokrej nawierzchni : | 100% | 1 miejsce |
Aquaplaning na prostej drodze : | 90.40% | 8 miejsce |
Aquaplaning na zakrętach : | 94.20% | 8 miejsce |
Hamowanie na suchej nawierzchni : | 97.10% | 5 miejsce |
Jazda na suchej nawierzchni : | 99.90% | 2 miejsce |
Hałas : | 98.00% | 8 miejsce |
Opory toczenia : | 83.90% | 7 miejsce |
Podczas testów wymienione powyżej modele opon zimowych porównano z oponą całoroczną Vredestein Quatrac Lite oraz letnią - Goodyear EfficientGrip Performance, które, co prawda, lepiej wypadły podczas prób na suchych nawierzchniach, ale zawiodły w typowo zimowych testach.
data dodania: 13.12.2014