Opinie o Nas
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
MixOponki.pl tophead
b_samochodowe Opony motocyklowe

Test opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 185/60 R15

Niemiecki automobilklub ADAC przed tegoroczną zimą przeprowadził test opon zimowych o dwóch rozmiarach.

Przedstawiamy analizę i wyniki testu opon w rozmiarze 185/60 r15

Testy opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 185/60 r15

Niemiecki automobilklub ADAC przed zbliżającą się zimą przeprowadził test opon zimowych o dwóch rozmiarach. Przedstawiamy analizę i wyniki testu opon o mniejszym rozmiarze 185/60 R15 T.

Opony takie stosuje się najczęściej w samochodach segmentu A i B, czyli typowych tanich, miejskich autach. Często występują również w kompaktach i starszych samochodów klasy średniej. Do testu przeprowadzonego przez ośrodek ADAC posłużył Volkswagen Polo. Próbom poddano 17 opon różnych marek. Wśród najbardziej uznanych producentów jak Michelin, Pirelli, Dunlop, Continental czy Goodyear, znalazło się też miejsce dla opon niskobudżetowych, takich jak NAXEN, Marangoni, GT-Radial czy polski Kormoran.

W przeciwieństwie do testów opon letnich, gdzie wyniki dzieli się na 5 kategorii, w tym przypadku dokonano podziału na 7 kategorii. Wynika to z faktu dodania testów typowo zimowych jak jazda po śniegu i po lodzie. Pozostałe kategorie są identyczne jak w przypadku opon letnich. Również główne kategorie i ich wpływ na ocenę końcową wyglądają nieco inaczej i prezentują się następująco:

  • sucha nawierzchnia - 15% oceny końcowej
  • mokra nawierzchnia - 30% oceny końcowej
  • śnieg - 20%
  • lód - 10%
  • hałas/komfort - 5% oceny końcowej
  • zużycie paliwa - 10% oceny końcowej
  • zużycie bieżnika/trwałość - 10% oceny końcowej

Dzieląc oceny cząstkowe według procentowego udziału w ocenie końcowej brano pod uwagę ważność każdej kategorii. Za najważniejsze, podobnie jak w testach opon letnich uznano zachowanie opony na mokrej nawierzchni, kiedy występuje duże ryzyko wystąpienia nieoczekiwanego poślizgu, a droga hamowania wydłuża się znacznie w stosunku do nawierzchni suchej. Drugą co do ważności kategorią jest ocena jazdy po śniegu z uwagi na fakt, że są to opony przeznaczone właśnie na warunki zimowe. Zastanawiające może być to, że w hierarchii umieszczono wyżej ocenę na suchej nawierzchni niż na lodzie. To wynika ze współczesnych warunków eksploatacji dróg i dbałości o ich stan podczas zimy. Coraz rzadziej występują drogi nieodśnieżone i nie odlodzone, a coraz wyższe temperatury sprawiają, że często nawet w zimie spotykamy się z jazdą po suchym asfalcie zwłaszcza na ważniejszych drogach.

Warto zaznaczyć, że nie obniżono ważności oceny zużycia paliwa, ale o połowę zmniejszono ważność trwałości opony. To wynika z faktu, że opony zimowe zwykle eksploatuje się przez 4-5 miesięcy w roku, a realnie nawet krócej. Również o połowę zmniejszono ważność oceny poziomu komfortu.

W ocenie końcowej nie brano pod uwagę cen produktów, które mogą się znacznie różnić zależnie od rynku czy dostawcy.

Ocena końcowa wyrażona jest w punktach, gdzie trzeba zauważyć, że im mniejsza ilość punktów tym wyższa ocena.

Wartość ocen w punktach:

  • 0,5-1,5 - bardzo dobry,
  • 1,6-2,5 - dobry,
  • 2,6-3,5 - zadowalający,
  • 3,6-4,5 - wystarczający,
  • 4,6-5,5 - niedostateczny.
Model opony
Nawierzchnia
sucha
Nawierzchnia
mokra
Śnieg Lód Komfort
Zużycie
paliwa
Zużycie
bieżnika
OCENA
Continental ContiWinterContact TS 850 2,4 1,9 1,9 1,9 2,8 1,8 1,5 2 (dobry)
Dunlop Winterresponse 2 2,4 1,9 1,9 2,2 3,1 1,5 2,5 2,1 (dobry)
Firestone Winterhawk 3 2 2 2,4 2,2 2,8 2,2 1,5 2,1 (dobry)
Michelin Alpin A4 2,2 2,4 2,1 2,2 3,4 1,8 0,5 2,1 (dobry)
Nokian WR D3 1,7 2,2 2,2 2,3 3,5 2,1 2,3 2,2 (dobry)
Goodyear UltraGrip 8 2,4 2,3 2,1 2,5 3,3 2 2,5 2,4 (dobry)
Semperit Speed-Grip 2 2,1 2,4 2,5 2,5 3,3 1,5 2,5 2,4(dobry)
Vredestein Snowtrac 3 2,2 2,6 1,9 2,3 3,6 2,1 2,3 2,6 (zadowalający)
Barum Polaris 3 2,6 2,9 2,2 2,3 3,1 2,4 2,5 2,9 (zadowalający)
Pirelli Winter190 Snowcontrol 3 2,1 3 2 2,5 3,8 22 2,5 3 (zadowalający)
GT Radial Champiro WinterPro 2,8 3,2 3,1 2,5 3,4 2,4 2,3 3,2 (zadowalający)
Hankook Winter i*cept RS (W442) 2,1 3,2 2,6 2,3 3,1 2,1 2,3 3,2 (zadowalający)
Falken HS-449 Eurowinter 2,1 2,6 2,2 2,2 3,5 2,4 3,5 3,5 (zadowalający)
Kleber Krisalp HP2 2,2 3,5 2,4 2,6 3,6 1,9 1,5 3,5 (zadowalający)
Nexen Eurowin 600 1,9 2,7 3,6 3 3,1 2,2 2,5 3,6 (wystarczający)
Kormoran Snowpro b2 3,3 5,2 2,1 2,5 3,4 1,9 2 5,2 (niedostateczny)
Marangoni 4 Winter E+ 2,2 5,5 3,9 2,8 3,8 2,8 1,5 5,5 (niedostateczny)

Analiza wstępna i spostrzeżenia

Klasycznie już dla testów ADAC wykonywanych dla opon zimowych żaden z badanych produktów nie uzyskał oceny bardzo dobrej. Natomiast aż 7 opon zaliczyło test z wynikiem dobrym. Tyle samo z wynikiem zadowalającym, 1 z wystarczającym i 2 z niedostatecznym. Niestety jedną z dwóch najniżej ocenionych opon był polski produkt Kormoran Snowpro b2. Jeszcze słabiej wypadł Marangoni 4 Winter E+.

Nie powinna zaś dziwić czołówka. Najlepsze okazały się opony Continental, ale bardzo blisko były również Dunlop, Firestone i Michelin. W czołówce pojawiły się również Nokian, Goodyear i Semperit. To co najbardziej zwraca uwagę to brak ocen bardzo dobrych we wszystkich głównych kategoriach dotyczących bezpieczeństwa jazdy, prowadzenia i hamowania. Pojedyncze, najwyższe oceny pojawiają się w kategoriach trwałości i zużycia paliwa. Zwycięzca testu wygrywa głównie dzięki wysokim ocenom we wszystkich kategoriach i dzięki najlepszemu wynikowi na mokrej nawierzchni. Pod względem jakości prowadzenia czołówka jest porównywalnie dobra.

Nokian i Nexen najlepsze na suchym

Zaskakującym wynikiem na suchej nawierzchni był wynik opon Nokian WR D3 i Nexen Eurowin 600. Fiński produkt kojarzący się raczej ze śniegiem i lodem najlepiej spisał się właśnie na suchej nawierzchni. Nieco gorszym wynikiem testy na suchym zakończył Nexen. Oba produkty otrzymały po dwie oceny cząstkowe bardzo dobre, a co ważne jedną z nich była ocena bezpieczeństwa prowadzenia. Różnice w jakości wyszły jednak w próbie hamowania, gdzie Nexen przegrał z Nokianem o 1 punkt i ledwie zmieścił się w ocenie zadowalającej. Co ciekawe, wynik hamowania Nokiana był najlepszy w teście. Najgorszy okazał się Kormoran Snowpro b2, który w każdej próbie był na końcu stawki, a test hamowania z trudem zaliczył na ocenę wystarczającą.

Jak się okazało, najlepsze opony zimowe wcale nie spisują się najlepiej na suchej nawierzchni. Przykładowo ostatni w całym teście Marangoni 4 Winter E+ uzyskał na suchej nawierzchni ocenę wyższą niż zwycięzca Continental ContiWinterContact TS850, drugi Dunlop Winterresponse 2. i sklasyfikowany na 6. miejscu Goodyear UltraGrip 8. Pod względem bezpieczeństwa prowadzenia bardzo dobrze oceniono Pirelli Winter190 Snowcontrol 3 i Falken HS-449 Eurowinter.

Zwycięzcy testu najlepsi na mokrej nawierzchni

Bez wątpienia mokry asfalt jest najbardziej zdradziecką nawierzchnią, a zwłaszcza zimą podczas niskich temperatur. Nawet jeśli drogi są odśnieżone, a śnieg roztopiony na asfalcie zalega duża ilość wody lub wilgoć, której nie widać. Dlatego też ADAC uznało testy na mokrym torze za najbardziej wpływające na wynik końcowy. Tak się złożyło, że dwie najlepsze opony zajęły ex aequo 1. miejsce właśnie na mokrym torze.

Continental ContiWinterContact TS850 i Dunlop Winterresponse 2 uzyskały najwyższą notę, choć i tak nie jest to ocena bardzo dobra. Porównywalny wynik ma również opona Firestone Winterhawk 3, która nota bene zajęła 3. miejsce w teście. Najbardziej odporna na aquaplaning okazała się opona Dunlop uzyskując 1 punkt w aquaplaningu poprzecznym, a w aquaplaningu wzdłużnym tylko Firestone i Nokian uzyskały podobny wynik. Natomiast bezwzględnie najpewniejsze prowadzenie zapewnia Continental. Na mokrym najlepiej hamują Continentale i Dunlopy.

Fatalne wyniki hamowania na mokrym torze miały dwie najsłabsze opony w teście. Z wynikiem niedostatecznym próbę skończyły Kormorany i Marangoni. Słabo wypadł również Kleber. Pod względem prowadzenia Kormoran i Marangoni mocno zawiodły. Ogólnie nie przeszły pozytywnie testów na mokrej nawierzchni. Nieodporna na aquaplaning okazała się opona Falken HS-449 Eurowinter, a ogólnie na mokrym spisała się przeciętnie.

Śnieg i lód

Również na nawierzchni pokrytej śniegiem i lodem najlepiej spisały się dwie najwyżej ocenione opony. Na śniegu najlepsze okazały się Contintentale, Dunlopy i Vredestein Snowtrac 3, choć trzeba przyznać, że większość testowanych produktów uzyskała zbliżone wyniki. Wysoko ocenioną na śniegu oponą jest m. in. Kormoran, który zapewnia bardzo krótką drogę hamowania i dobrą trakcję, choć pod względem precyzji prowadzenia trochę odbiega od niemieckich opon. Zresztą, w tej próbie najlepsze okazały się produkty najbardziej doświadczonych marek, to jest Dunlop (ocena bardzo dobra), Continental, Michelin i Pirelli. Najsłabiej wypadły Nexeny i Marangoni.

Na lodowisku badano jedynie drogę hamowania oraz przyczepność i tu wyniki były dość zbliżone do siebie, z małymi wyjątkami. Otóż jedyną oponą, która zdobyła ocenę bardzo dobrą za hamowanie okazał się zwycięzca testu Continental ContiWinterContact TS850. Pozostałe opony w tej próbie wyraźnie odstawały. Również i tu opony Nexen i Marangoni wykazały poważne słabości, choć co ciekawe, do tej dwójki dołączył Kleber Krisalp HP2. Badanie przyczepności nie wykazało natomiast widocznych różnic i wszystkie opony zmieściły się w wąskiej granicy punktowej od 2 do 2,8, gdzie najsłabszy znów był Nexen.

Komfort jazdy

W ocenie komfortu jazdy najlepszy jest produkt Continentala, który szedł łeb w łeb z Firestone. Firestone okazał się jednak wyraźnie cichszy, a podobnym poziomem hałasu wykazał się Dunlop. Natomiast zdecydowanie najgłośniejsze są Vredestein Snowtrac 3 i Pirelli Winter190 Snowcontrol 3, które oceniono na niedostateczny.

Ekonomia według Michelina

Oceniając ekonomię eksploatacji opony zawsze należy brać pod uwagę zużycie paliwa podczas jazdy na danych oponach, ale także zużycie samego bieżnika. ADAC nie ocenia relacji ceny do jakości ponieważ ceny mogą się znacznie różnić ze względu na rynek.

Zacznijmy od trwałości i tu zdecydowanie górą jest francuski produkt Michelin Alpin A4. Takiego wyniku w teście trwałości bieżnika nie uzyskała żadna z porównywanych opon, a nawet najlepsze z pozostałych są daleko w tyle. Michelin nie tylko uzyskał notę bardzo dobry, ale tylko ta opona uzyskała minimum punktowe. Dokładnie punkt więcej zanotowały Continental, Firestone, Kleber i Marangoni, co świadczy o tym, że w tej dyscyplinie może się liczyć zarówno najlepszy jak i najgorszy produkt w ogólnej klasyfikacji.

W próbie zużycia paliwa tylko dwie opony oceniono na bardzo dobry: Dunlop Winterresponse 2 i Semperit Speed-Grip 2. Nieco słabiej wypadł super trwały Michelin i zwycięzca testu Continental. Wysoko oceniono również Klebera i Kormorana.

Podsumowanie

Nie dziwi ani zwycięzca Continental ContiWinterContact TS850, ani też drugie miejsce ex aequo Dunlop Winterresponse 2 czy Michelin Alpin A4. Zaskoczeniem może być taka sama ilość punktów opony Firestone Winterhawk 3 co wziąwszy pod uwagę jej niską cenę na polskim rynku jest bardzo dobrym wyborem jeśli chodzi o porównywane w tym teście produkty. Michelin mimo wysokiej oceny ekonomiki i pozycji w teście jest oponą zdecydowanie droższą.

Biorąc pod uwagę pierwszą siódemke testu z ocenami dobrymi każda opona jest godna uwagi. Nawet najniżej sklasyfikowany Semperit. Ciekawostką jest to, że zwycięzca Continental ContiWinterContact TS850 traci na suchej nawierzchni, ale mocno odrabia na mokrej oraz typowo zimowej. Produkty ocenione jako zadowalające mają swoje mocniejsze punkty, ale także wyraźnie słabe. Kleber zawodzi na mokrym, a GT Radial Champiro WinterPro nie najlepiej radzi sobie na śniegu, choć wszystkie te opony można uznać jako wystarczająco bezpieczne i godne polecenia.

Ostatnia trójka to dość dyskusyjny temat. Nexen Eurowin 600 i Marangoni 4 Winter E+ uzyskały lepsze wyniki na suchej nawierzchni niż niejedna opona z czołówki. Z kolei Kormoran Snowpro b2 świetnie radzi sobie na śniegu, bardzo dobrze na lodzie i biorąc pod uwagę jej cenę jest to ciekawa oferta dla mieszkańców rejonów, w które zbyt często nie zaglądają gminne odśnieżarki. Trzeba jednak wiedzieć, że na mokrym asfalcie zupełnie kapitulują. Podobnie jak Marangoni, które imponują trwałością, ale na mokrej nawierzchni uzyskały najgorszą, możliwą ocenę. Z kolei Nexen Eurowin 600 dobrze sprawdzą się tam, gdzie jest mało śniegu i lodu bo w pozostałych kategoriach spisał się całkiem nieźle.

data dodania: 27.10.2013



Producenci opon w ofercie

Rodzaje produktów

Popularne rozmiary

Serwisy partnerskie