Opinie o Nas
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
MixOponki.pl tophead
b_samochodowe Opony motocyklowe

Test opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 225/45 R17

Testy opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 225/45 R17

Niemiecki automobilklub ADAC przed tegoroczną zimą przeprowadził test opon zimowych o dwóch rozmiarach.

Przedstawiamy analizę i wyniki testu opon w rozmiarze 225/45 R17 H

Testy opon zimowych ADAC 2013/2014 w rozmiarze 225/45 R17

Niemiecki automobilklub ADAC przed tegoroczną zimą przeprowadził test opon zimowych o dwóch rozmiarach. Przedstawiamy analizę i wyniki testu opon w rozmiarze 225/45 R17 H.

Opony takie stosuje się najczęściej w samochodach segmentu D, czyli klasie średniej i Premium. Nierzadko występują one również w mocniejszych kompaktach i samochodach sportowych. Próbom poddano 15 opon różnych marek. Wśród nich opony najbardziej uznanych producentów, a także tańszych i mniej znanych marek.

W przeciwieństwie do testów opon letnich, gdzie wyniki dzieli się na 5 kategorii, w tym przypadku dokonano podziału na 7 kategorii. Wynika to z faktu dodania testów typowo zimowych jak jazda po śniegu i po lodzie. Pozostałe kategorie są identyczne jak w przypadku opon letnich. Również główne kategorie i ich wpływ na ocenę końcową wyglądają nieco inaczej i prezentują się następująco:

  • sucha nawierzchnia - 15% oceny końcowej
  • mokra nawierzchnia - 30% oceny końcowej
  • śnieg - 20%
  • lód - 10%
  • hałas/komfort - 5% oceny końcowej
  • zużycie paliwa - 10% oceny końcowej
  • zużycie bieżnika/trwałość - 10% oceny końcowej

Dzieląc oceny cząstkowe według procentowego udziału w ocenie końcowej brano pod uwagę ważność każdej kategorii. Za najważniejsze, podobnie jak w testach opon letnich uznano zachowanie opony na mokrej nawierzchni, kiedy występuje duże ryzyko wystąpienia nieoczekiwanego poślizgu, a droga hamowania wydłuża się znacznie w stosunku do nawierzchni suchej. Drugą co do ważności kategorią jest ocena jazdy po śniegu z uwagi na fakt, że są to opony przeznaczone właśnie na warunki zimowe. Zastanawiające może być to, że w hierarchii umieszczono wyżej ocenę na suchej nawierzchni niż na lodzie. To wynika ze współczesnych warunków eksploatacji dróg i dbałości o ich stan podczas zimy. Coraz rzadziej występują drogi nieodśnieżone i nie odlodzone, a coraz wyższe temperatury sprawiają, że często nawet w zimie spotykamy się z jazdą po suchym asfalcie zwłaszcza na ważniejszych drogach.

Warto zaznaczyć, że nie obniżono ważności oceny zużycia paliwa, ale o połowę zmniejszono ważność trwałości opony. To wynika z faktu, że opony zimowe zwykle eksploatuje się przez 4-5 miesięcy w roku, a realnie nawet krócej. Również o połowę zmniejszono ważność oceny poziomu komfortu.

W ocenie końcowej nie brano pod uwagę cen produktów, które mogą się znacznie różnić zależnie od rynku czy dostawcy.

Ocena końcowa wyrażona jest w punktach, gdzie trzeba zauważyć, że im mniejsza ilość punktów tym wyższa ocena.

Wartość ocen w punktach:

  • 0,5-1,5 - bardzo dobry
  • 1,6-2,5 - dobry
  • 2,6-3,5 - zadowalający
  • 3,6-4,5 - wystarczający
  • 4,6-5,5 - niedostateczny
Model opony
Nawierzchnia
sucha
Nawierzchnia
mokra
Śnieg Lód Komfort
Zużycie
paliwa
Zużycie
bieżnika
OCENA
Continental ContiWinterContact TS 850 1,8 2,1 1,7 2,4 3 2,1 1,8 2,1 (dobry)
Bridgestone Blizzak LM-32 1,8 2 2,3 2,4 3 1,9 2,3 2,2 (dobry)
Michelin Alpin A4 1,8 2,5 2,4 2,4 3,4 2,3 0,5 2,2 (dobry)
Uniroyal MS plus 77 2,5 2,4 2,1 2,5 3,4 1,7 2,5 2,4 (dobry)
Goodyear UltraGrip 8 Performance 2,3 2,6 2,1 2,5 3,5 1,9 2,3 2,6 (zadowalający)
Nokian WR D3 1,7 2,6 2,5 2,5 3,1 2,4 2,5 2,6 (zadowalający)
Dunlop SP Wintersport 4D 2 2,2 2,2 2,7 3,6 2 2,3 2,7(zadowalający)
Fulda Kristall Control HP 2,7 2,7 2,3 2,5 3,3 2 2,5 2,7 (zadowalający)
Semperit Speed-Grip 2 2,2 2,7 2,2 2,3 3,1 1,6 1,8 2,7 (zadowalający)
ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 2,4 2,6 2,3 2,5 3 2,2 2,8 2,8 (zadowalający)
Pirelli Winter Sottozero 3 2,5 2,3 2,5 2,5 3 2 2,8 2,8 (zadowalający)
Hankook Winter i*cept RS (W442) 2,1 3,2 2,5 2,5 3,4 1,8 2,3 3,2 (zadowalający)
Toyo Snowprox S953 2,2 3,5 2,7 2,8 3,9 2,3 2,8 3,5 (zadowalający)
Interstate Winter IWT-2 2,6 5,1 3,7 2,7 3,3 2,3 2,3 5,1 (niedostateczny)
Sailun Ice Blazer WSL-2 3,5 5,5 2,1 2,3 3,4 2,1 1,8 5,5 (niedostateczny)

Analiza wstępna i spostrzeżenia

Niemal regułą stały się seryjne zwycięstwa w testach ADAC opon zimowych Continentala, zwłaszcza serii TS800. Opona ta praktycznie od dwóch lat rządzi w zimowych testach, ale w czołówce zwykle dzieli się miejscem z Dunlopem, Michelinem i Goodyerem. Zwłaszcza produkty Michelina trzymają się blisko szczytu i tak było tym razem. Niestety na szczyt tegorocznej klasyfikacji nie dostał się ani Dunlop, ani też Goodyear. Po raz pierwszy testowano opony zimowe o tak dużym rozmiarze, a to ze względu na rosnącą popularność ogumienia o niskim profilu i dużej szerokości. Zwycięzca testu Continental ContiWinterContact TS 850 we wszystkich kategoriach był w czołówce. W najbardziej znaczących dla oceny końcowej kategoriach produkt Continentala notował najlepsze wyniki i na tle konkurentów nie wykazał słabości w żadnej z 7 kategorii.

Ciekawostką jest natomiast fakt, że tylko 4 opony oceniono jako dobre i aż 9 skończyło z wynikiem zadowalającym, a 2 uzyskały ocenę niedostateczną. Żadnej oponie nie przypisano oceny wystarczającej.

Duże różnice na suchej nawierzchni

Już na suchej nawierzchni poważnie oddzielono ziarno od plew. Opony z trzech pierwszych pozycji (Continental ContiWinterContact TS 850, Bridgestone Blizzak LM-32 S i Michelin Alpin A4) uzyskały niemal najwyższą notę przy identycznych wynikach we wszystkich próbach. Jednak najlepszą propozycją na suchą nawierzchnię jest - podobnie jak w poprzednim teście mniejszej rozmiarówki - produkt Nokiana WR D3. Fińska opona wyprzedziła czołówkę pod względem hamowania uzyskując zdecydowanie lepszy wynik w tej dyscyplinie. Podobnym wynikiem mogły pochwalić się Pirelli Winter Sottozero 3, jednak zdecydowanie gorsze prowadzenie nie pozwoliło uzyskać wyższej oceny niż dobry. Na suchej nawierzchni wysoko oceniono również produkty Dunlop SP Wintersport 4D, Hankook Winter i*cept RS (W442), Toyo Snowprox S953 i Semperit Speed-Grip 2. Słabymi, ale przynajmniej równymi wynikami wykazał się Sailun Ice Blazer WSL-2.

Mokry tor wyłania zwycięzców

Dwie najlepsze oceny w tym porównaniu należą do dwóch najwyżej ocenionych w tym teście opon. Zwycięzca testu Continental ustąpił japońskiemu produktowi Bridgestone jedynie w konkurencji aquaplaningu wzdłużnego. W pozostałych próbach obie opony prezentowały się identycznie. Na mokrej nawierzchni szanse na zwycięstwo stracił Michelin Alpin A4, który właśnie tu mógł nadrobić punktów do zwycięzcy. Niestety zarówno pod względem hamowania jak i prowadzenia wyraźnie mu ustąpił.

Dwie inne opony zasługują na uwagę w tej kategorii. Są to Dunlopy i Pirelli, które choć ogólnie sklasyfikowano dość nisko (odpowiednio 7. i 10. miejsce), na mokrej nawierzchni są stabilne i nie wykazują większych słabości w stosunku do zwycięzcy. Niestety tego samego nie można powiedzieć o Hankookach i Toyo, które wyraźnie ustępują w każdej próbie. Natomiast dwie opony z najniższą oceną ogólną wykazały się również fatalnymi właściwościami na mokrym torze. Interstate Winter IWT-2 i Sailun Ice Blazer WSL-2 oceniono na niedostateczny przy czym Sailun uzyskał najniższą możliwą ocenę.

Continental potwierdza klasę na śniegu

Opona Contnentala zupełnie zdemolowała konkurencję na nawierzchni pokrytej śniegiem. Uzyskała zdecydowanie lepsze od pozostałych wyniki. Pod względem prowadzenia nie ma sobie równych, a podobną trakcję zapewnia tylko Goodyear UltraGrip 8 Performance, który z kolei ustępuje Continentalowi podczas hamowania i prób sprawnościowych. Równie dobrą oponą na śnieg co Goodyear jest również Uniroyal MS plus 77 i co ciekawe wielki przegrany tego testu Sailun Ice Blazer WSL-2. To pokazuje, że opony niskobudżetowe to wciąż typowe zimowki, ale nie dostosowane do zmieniających się na drodze warunków. Uniroyal i Sailun zapewniają zrównoważone osiągi w każdej z śnieżnych prób. Niewiele ustępuje im Dunlop SP Wintersport 4D, Bridgestone Blizzak LM-32 S, Fulda Kristall Control HP i ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210. Najgorzej na śniegu wypadł Interstate Winter IWT-2.

Na lodzie wygrywa przegrany

Najgorsza opona w teście zapewnia nie tylko bardzo dobre osiągi na śniegu, ale też wygrywa na lodzie. Sailun Ice Blazer WSL-2 łapie obok Semperita Speed-Grip 2 w tej kategorii najwyższą ocenę. Faktem jednak jest to, że wszystkie opony na lodowisku oceniono bardzo podobnie (czołówka ustępuje tylko o 0,1-0,2 punktu), ale są też zdecydowanie gorsze wyniki. Bardzo słabo spisały się Toyo i Interstate, a podobnym wynikiem wykazał się Dunlop, który zachowywał do tej pory dobre parametry.

Komfort

W próbach podlegających pod ocenę komfortu żadnej z opon nie dano dobrej oceny. Niski profil (komfort) i duża szerokość (hałas) zimowego bieżnika nie pozwoliły popisać się sensacyjnymi wynikami. Co więcej, w ocenie poziomu komfortu jazdy tylko dwie opony uzyskały wynik dobry i jak przystało na zwycięzcę znalazł się on w tej dwójce obok Pirelli Winter Sottozero 3. Niestety obie opony nie należą do najcichszych, a do takich - rzecz jasna tylko w tym porównaniu - należą Bridgestone Blizzak LM-32 S, Semperit Speed-Grip 2, Nokian WR D3, ESA-TECAR Supergrip 7+ HP 210 i Interstate Winter IWT-2 choć i ich wyniki są ledwie zadowalające.

Najtańszy czy najdroższy?

Biorąc pod uwagę jednocześnie oceny zużycia paliwa i bieżnika najtańszą oponą w eksploatacji jest nie po raz pierwszy produkt Michelina. Niestety jest to jednocześnie opona najdroższa w zakupie, ale najprawdopodobniej zakup ten będzie się opłacał. Po pierwsze ze względu na bardzo zrównoważone parametry jazdy (ex aequo 2. miejsce w teście), po drugie ze względu na najdłużej utrzymujące się te parametry. Michelin zużywa się zdecydowanie wolniej niż pozostałe opony i jako jedyny w kategorii trwałości dostał ocenę bardzo dobrą, a przy tym najlepszą, możliwą do uzyskania. Pod względem oporów toczenia, co ma wpływ na zużycie paliwa nie wypada już tak znakomicie, ale średnia z kosztów eksploatacji wygląda imponująco.

Podobnie dobrym wynikiem zaskoczył także Semperit, który świetnie wyważył koszty między ceną, zużyciem paliwa (najlepszy wynik w teście) i trwałością bieżnika. Jest to jednak opona o przeciętnych parametrach. Na pochwałę zasługuje również i po raz kolejny Continental, który pod względem spalania prezentuje się przeciętnie, ale jest stosunkowo trwały. Identyczne oceny kosztów dostała najtańsza opona w teście Sailun, która wydaje się być najbardziej ekonomiczną opcją, ale czy zważywszy na jej fatalne osiągi warto tę opcję brać pod uwagę?

Podsumowanie

Więcej niż 4 opony z tego porównania zasługują na uwagę, ale tylko jedna wykazała się ponadprzeciętnymi wynikami w testach prowadzenia, hamowania i bezpieczeństwa jazdy. Choć Continental ContiWinterContact TS 850 wygrał z Bridgestone Blizzak LM-32 S i Michelin Alpin A4 tylko o włos (0,1 punktu) i wykazał najbardziej zrównoważone zachowanie w każdych warunkach oraz najlepszą relację osiągów i kosztów eksploatacji do ceny. Continental jest zimowym mistrzem tego porównania zapewniając najlepsze osiągi na śniegu i lodzie przy bardzo dobrych na suchej i mokrej nawierzchni. Bardzo rozsądną propozycją jest też Michelin, którego obiecująca trwałość pozwala oczekiwać długiej i bezpiecznej eksploatacji. Bridgestone jest oponą równie dobrą co Continental, minimalnie lepszą na suchej nawierzchni, ale wyraźnie gorszą na śniegu.

W teście nie było poważnej wpadki opony żadnego z uznanych producentów, choć po takich markach jak Goodyear, Dunlop czy Pirelli można było spodziewać się lepszych wyników. Do słabej pozycji przyzwyczaił nas Toyo, a Interstate i Sailun uzyskały spodziewaną ocenę niedostateczną.

Co ciekawe Sailun Ice Blazer WSL-2 i Semperit Speed-Grip 2 to świetne opony na typowo zimowe warunki, gdzie przez długi i nieprzerwany okres czasu zalega śnieg i lód. Biorąc pod uwage średnią z ocen osiągów na śniegu i lodzie Sailun ustępuje tylko Continentalowi, a tuż za nim jest Semperit. Jednak ze względu na parametry jakie Sailun prezentuje w pozostałych warunkach nie można tej opony z czystym sumieniem polecić. Jednak Semperit jest dobrą alternatywą na ciężkie, zimowe warunki dla kogoś, kto dysponuje mocno ograniczonym budżetem.

data dodania: 23.10.2013



Producenci opon w ofercie

Rodzaje produktów

Popularne rozmiary

Serwisy partnerskie