Opinie o Nas
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
MixOponki.pl tophead
b_samochodowe Opony motocyklowe

Testy opon letnich 195/65 R15 V - Auto Bild

Niemiecka redakcja Auto Bild (odpowiednik polskiego Auto Świata) przeprowadziła wielki test opon letnich o rozmiarze 195/65 R15 V. Pod uwagę wzięto wyniki 54 modeli różnych firm w tym 4 opon całorocznych. Przeprowadzono ostrą selekcję, po której na ringu zostało najlepszych 15 modeli. Poddano je jeszcze dokładniejszym testom.

Testy opony letnie Auto Bild 195/65 R15 V

Faza eliminacyjna

Do starcia w szranki stanęło 50 opon letnich różnych producentów, praktycznie wszystkich dostępnych na niemieckim rynku, łącznie z najtańszymi i najmniej znanymi markami. Ponadto wzięto pod uwagę 4 opony całoroczne: Verdestein Quatrac 3, Goodyear Vector 4 Seasons, Hankook Optimo 45 i Kleber Quadraxer. Aby zmniejszyć ilość opon, które wzięłyby udział w bardziej zaawansowanych próbach przeprowadzono selekcję, w której czynnikiem decydującym o przejściu do finałowej rundy był wynik hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Najlepszy wynik z obu prób był wzorcem. Do finału przeszło 15 opon odbiegających w najmniejszym stopniu od wyniku wzorcowego. Samochodem, który posłużył do testu był typowy kompakt - Volkswagen Golf. To właśnie do takich samochodów dedykuje się opony o testowanym rozmiarze.

W finale tylko najlepsi

Po wyhamowaniu 54 opon z prędkości 100 km/h do zatrzymania ustalono, które opony mają szanse na najlepsze wyniki w pozostałych testach. Zwycięzcą w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni był Dunlop Sport BlueResponse z wynikiem 35,5 m. Na mokrym najlepiej hamował Continental PremiumContact 5, który zatrzymał Golfa po 42,5 m. Stawkę 15 najlepszych modeli zamykał Bridgestone Turanza T001 z wynikami odpowiednio 37,6 i 47,1 m.

W finale zmierzono parametry następujących opon: Dunlop Sport BlueResponse, Pirelli Cinturato P1, Goodyear EfficientGrip Performance, Fulda EcoControl HP, Nokian Line, Continental PremiumContact 5, Hankook Kinergy Eco, Michelin Energy Saver +, Vredestein Sportrac 5, Uniroyal RainExpert, Viking Pro Tech II, Yokohama C.drive 2, Sava Intensa hp, Kumho Solus KH17, Bridgestone Turanza T001.

Do dalszej części testu nie przeszło 26 opon, które według nie mogą liczyć na rekomendację ekspertów Auto Bild, ale nie można ich uznać za niebezpieczne. W tej grupie znajdują się produkty znanych producentów, takich jak Semperit, Firestone, Dębica, Falken, Barum, BF Goodrich czy Kleber. Tu również sklasyfikowano oponę całoroczną Vredestein Quatrac 3. Opona ta uzyskała wynik w hamowaniu 42 m na suchym i 47,4 m na mokrym torze.

Ostatnią grupę stanowiło 13 opon, które według ekspertów Auto Bild prezentują zbyt niski poziom aby można je było uznać za bezpieczne. Warto tu wymienić wszystkie modele, a były to: Platin RP 300 Diamant, Westlake R-VH680, Sunitrac Focus 4000, Jinyu YH12, General Altimax HP, Infinity INF-040, Marangoni Verso, Fullway HP 108, Tracmax Radial F101 i Rockstone Radial F109. W tej grupie najlepsza opona (Platin) uzyskała wyniki hamowania 41 m na suchej i 50,7 m na mokrej nawierzchni.

W tej grupie znalazły się również 3 opony całoroczne, z których najlepiej wypadł Goodyear Vector 4Seasons (42,5 m oraz 49 m). To pokazuje, że opony całoroczne używane w okresie letnim nie spisują się najlepiej i należy to wziąć pod uwagę podczas użytkowania.

Łatwo zauważyć, że ostatnią grupę stanowią produkty mocno budżetowe, których największe zalety to zwykle cena lub atrakcyjny wygląd bieżnika. Szczególnie niebezpieczne są na mokrej nawierzchni. Najgorszym okazał się Rockstone Radial F109 z wynikiem odpowiednio 42,4 m i 55,5 m.

Zasady finału testu i ocen

W poszczególnych kategoriach opony ocenia się według skali szkolnej, gdzie 6 to ocena wzorowa, a 1 niedostateczna. Przyznaje się również plusy i minusy. Test podzielono na trzy kategorie, z których każda składa się z kilku prób. Każda próba ma przypisany procentowy udział w ocenie końcowej w danej kategorii.

Kategorie i poszczególne próby oraz ich udział procentowy w ocenie

    1.Na mokrym
  • Aquaplaning 20%
  • Aquaplaning na łuku 10%
  • Prowadzenie 30%
  • Jazda po okręgu 10%
  • Hamowanie 30%
  • 2.Na suchym
  • Prowadzenie 35%
  • Hamowanie 35%
  • Komfort 15%
  • Hałas 15%
  • 3.Koszty
  • Trwałość 35%
  • Cena/trwałość 35%
  • Opory toczenia 15%
  • Zużycie paliwa 15%

Model opony
Nawierzchnia
sucha
Nawierzchnia
mokra
Ocena kosztów Wynik końcowy
Dunlop Sport BlueResponse 6- 6- 5 Wzorowa
Michelin Energy Saver + 5 5+ 6 Wzorowa
Fulda EcoControl HP 5+ 5 6- Wzorowa
Nokian Line 5+ 5+ 5- Wzorowa
Vredestein Sportrac 5 5 5 5+ Wzorowa
Goodyear EfficientGrip Performance 6- 5 5 Polecana
Pirelli Cinturato P1 5 5+ 5 Polecana
Yokohama C.drive 2 5- 5+ 6 Polecana
Kumho Solus KH17 5- 5 6- Polecana
Bridgestone Turanza T001 5 5+ 4 Polecana
Hankook Kinergy Eco 5 5- 5- Polecana
Continental PremiumContact 5 5+ 5- 4+ Polecana
Uniroyal RainExpert 5+ 4+ 5- Zadowalająca
Sava Intensa hp 5- 5- 5- Zadowalająca
Viking Pro Tech II 5- 5- 4+ Zadowalająca


Próby na mokrym

Na ocenę końcową w tej kategorii największy wpływ miała skuteczność hamowania i prowadzenie. Zwycięzcami zostały dwie opony ex aequo: Dunlop BlueResponse i Goodyear EfficientGrip Performance. Obie uzyskały dobry wynik podczas hamowania, odpowiednio 42,8 m i 43,3 m w stosunku do wzorca jakim był Continental PremiumContact 5 z wynikiem 42,5 m. Również na mokrym torze przejeżdżanym na czas nie zawiodły. Goodyear wykonał to zadanie najlepiej. Dunlop był wolniejszy o włos. To samo można powiedzeć o Nokian Line i Hankook Kinergy Eco. Bardzo słabo natomiast wypadły Vikingi i Uniroyale RainExpert, które przecież według nazwy są ekspertami od deszczu.

Okazało się, że Uniroyal RainExpert jest najlepszą oponą do walki z głębokimi kałużami. W próbach aquapalningu zarówno na prostej jak i na łuku opona Uniroyala nie dała szans konkurentom. Wyniki mówią same za siebie. Na tych oponach testowy VW Golf pojechał z prędkością 92,4 km/h na wprost i uzyskał przyspieszenie poprzeczne rzędu 5,11 m/s2 na łuku pokrytym wodą. Drugie, najlepsze opony w walce z aquaplaningiem Hankooki uzyskały wyniki odpowiednio: 89,3 km/h i 4,9 m/s2. Dobrze w jeździe na wprost wypadły również Vikingi. Wielkim przegranym w tych testach była opona Pirelli Cinturato P1 z wynikami: 85,6 km/h i 3,81 m/s2. Nie najlepiej spisały się również Kumho.

Na mokrej nawierzchni opony poddano również próbie jak najszybszego pokonania mokrego toru w kształcie okręgu. O wyniku decydował czas okrążenia. Tu, podobnie jak w teście prowadzenia najlepiej wypadły Dunlopy, Goodyear, Hankooki i Nokiany. Lekko odstawały Continentale i Bridgestone, Fuldy i Vedesteiny. Najgorzej pojechały Uniroyale i Vikingi

Próby na suchej nawierzchni

Na suchej nawierzchni Auto Bild ocenił wybrane opony w teście hamowania ze 100 km/h, prowadzenia, komfortu i hałasu. Wyniki w teście prowadzenia stanowiła średnia prędkość przejazdu specjalnie przygotowanego toru.

Najlepiej prowadzącą się oponą na suchej nawierzchni okazała się Yokohama C.drive 2, która przejechała tor ze średnią prędkością 110,1 km/h. Aż 10 opon uzyskało prędkość przejazdu od 109 km/h wzwyż. Gorzej wypadł Continental PremiumContact 5, Sava Intensa hp i Hankook Kinergy Eco. Nieco zwiodły Uniroyal RainExpert (107,3) i Viking Pro Tech II (107,2).

Te same opony, które słabo spisały się na torze uzyskały słabsze wyniki w teście hamowania. Co ciekawe, różnice pomiędzy najlepszymi i najgorszymi oponami są znaczne. Uniroyal RainExpert zatrzymał Golfa dopiero po 39,9 m, czyli o 4,4 m dalej - to mniej więcej długość auta. Można powiedzieć, że naprawdę dobrym rezultatem tej próby może pochwalić się jedynie 7 opon zatrzymujących auto po maksimum 38 m. W tej grupie znalazły się produkty Dunlop, Pirelli, Goodyear, Nokian, Fulda, Bridgestone i Michelin.

Komfort

Pod uwagę w ocenie końcowej wzięto również komfort jazdy. W tej kategorii zawarto subiektywne odczucia testujących i zmierzony poziom hałasu przy prędkościach 60 i 80 km/h.

Generalnie pod względem komfortu większość opon oceniono podobnie. Najlepsze okazały się Dunlopy, Goodyear, a także Michelin, Fulda, Nokian, Pirelli, Yokohama i Bridgestone. Najsłabiej wypadł Uniroyal RainExpert.

Pomiar poziomu hałasu wykazał, że zwycięzcą tej próby jest opona Viking Pro Tech II. Uzyskała ona wynik 68,4 dB dla prędkości 60 km/h i 72 dB dla 80 km/h. Podobny poziom prezentowały pozostałe opony z wyjątkiem Yokohama i Goodyear, które wyraźnie odstawały od reszty z wynikiem 70,4 dB i 73,8 dB.

Najlepszą oponą na suchej nawierzchni okazał się Dunlop Sport BlueResponse (ocena 6-), czyli zwycięzca na mokrym i testu hamowania. Niewiele gorzej oceniono Michelin, Nokian, Pirelli, Yokohama i Bridgestone (oceny 5+). Najsłabiej wypadł Uniroyal RainExpert (4+).

Koszty

Oceniając koszty eksperci z Auto Bilda brali pod uwagę nie tylko średnią cenę opon, ale także trwałość, opory toczenia i zużycie paliwa. Ciekawą próbą była jazda w kolumnie takimi samymi autami na wszystkich testowanych oponach zamontowanych na przedniej osi, na dystansie bagatela 10 tys. km. Wszystko po to, aby sprawdzić trwałość i w wyniku tego ocenić opony w relacji między trwałością a ceną. Po pokonaniu określonego dystansu zmierzono zużycie poszczególnych opon i oszacowano na jak długo każda z nich wystarczy. Okazało się, że dystans ok. 30,5 tys. km przejadą opony Michelin Energy Saver +. Dystans około 28 tys. km powinny pokonać Kumho Solus KH17 i Yokohama C.drive 2. W granicach 23-25 tys. km zmieściły się Fulda EcoControl HP, Vredestein Sportrac 5 i Pirelli Cinturato P1. Na około 18-20 tys. km wystarczą pozostałe opony z dwoma wyjątkami. Otóż na jedyne 15-16 tys. km (połowa dystansu Michelina) wystarczą Bridgestone Turanza T001 i Continental PremiumContact 5.

Biorąc pod uwagę powyższe wyniki i średnią cenę poszczególnych opon obliczono, że najkorzystniej w relacji cena/trwałość wypada Kumho Solus KH17, która mimo wysokiej odporności na zużycie kosztuje stosunkowo niedużo. Dobrze oceniono również Yokohamy i Fuldy, które również były trwałe. Natomiast zwycięzca w trwałości Michelin znalazł się dopiero na 5. miejscu w relacji cena/trwałość. Nie było zaskoczeniem to, że Bridgestone i Continental znalazły się na szarym końcu listy. Zwłaszcza Continental, który nie tylko nie grzeszy trwałością, ale również jego cena nie jest specjalnie atrakcyjna.

Opory toczenia i zużycie paliwa

Choć przyjmuje się, że opory tocznia bezpośrednio wpływają na zużycie paliwa to testy wykonane przez Auto Bild nie do końca potwierdzają tę regułę. Owszem, układ wyników wyglądał bardzo podobnie w tych dwóch próbach, ale eksperci wyjaśniają, że na ekonomikę jazdy wpływają również masa opony i jej obwód rzeczywisty, który mimo takiego samego rozmiaru dla różnych producentów jest minimalnie różny.

Mimo to pierwsza piątka charakteryzująca się najniższymi oporami toczenia wykazała się również najniższym zużyciem paliwa. Były to opony: Goodyear (zwycięzca w obu próbach), Pirelli, Dunlop, Michelin i Continental. Również na końcu tabeli wyników znaleźć można było te same opony, a były to produkty Sava, Viking i Uniroyal.

Nasuwa się pytanie: po co w takim razie oceniać opony pod kątem oporów toczenia? Odpowiedź jest prosta: tego wymagają normy od czasu wprowadzenia obowiązkowych etykiet na oponach, które mają pokazać klientowi m. in. klasę oporów toczenia. Klient nieświadomie kieruje się etykietą sądząc, że to idealnie odzwierciedli wpływ na zużycie paliwa, a tymczasem jedyną realną i obiektywną ocenę pod tym kątem mogą oddać jedynie testy.

W kategorii koszty zwycięzcą został mimo wszystko Michelin Energy Saver+ (ocena wzorowa). Oponę tę Auto Bild ocenił jako zwycięzcę Eko. Świetny wynik uzyskały również Fulda i Kumho (ocena 6-). Najsłabiej w tej kategorii wypadły Bridgestone, Continental i Viking.

Dodatkowy test wytrzymałości

Auto Bild poddał wszystkie opony dodatkowemu testowi bezpieczeństwa i wytrzymałości. Wszystkie opony o określonym wskaźniku prędkości poddaje się testom wytrzymałościowym przy takiej prędkości, z jaką można się na danej oponie poruszać. Auto Bild podniósł poprzeczkę i przy prędkości 240 km/h (indeks V) ustawiono rolkę, na której założone zostało koło pod kątem 2 stopnie do nawierzchni. Miało to symulować warunki inne od idealnych. Próbie tej nie sprostały 3 opony spośród finałowej 15. Były to Bridgestone, Kumho oraz Vikingi. Warto o tym pamiętać podczas korzystania z niemieckich autostrad.

Podsumowanie

Auto Bild podsumował wielki test opon w taki sposób, że spośród 15 opon z finału wszystkie można uznać za dobre, a jedynie 3 opony uzyskały ocenę końcową: zadowalająca. Były to Uniroyal RainExpert, Viking Pro Tech II i Sava Intensa hp. Ich ocena to 4+. Warto zaznaczyć, że Auto Bild surowo dyktował warunki przystąpienia do klubu opon wzorowych. Taką ocenę mogły uzyskać tylko te opony, które w kategorii na mokrym i suchym torze nie uzyskały wyniku poniżej 5- i w żadnej pojedynczej próbie nie oceniono ich niżej niż 4+. Aż 5 opon spełniło te kryteria. Były to Dunlop Sport BlueResponse, Michelin Energy Saver +, Vredestein Sportrac 5, Fulda EcoControl HP i Nokian Line. Pozostałe opony oceniono na 5 i 5-.

data dodania: 25.03.2013



Producenci opon w ofercie

Rodzaje produktów

Popularne rozmiary

Serwisy partnerskie