Opinie o Nas
Ta strona używa COOKIES. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie COOKIES zgodnie z preferencjami przeglądarki. Więcej informacji w polityce COOKIES. ZAMKNIJ I NIE POKAZUJ WIĘCEJ
MixOponki.pl tophead
b_samochodowe Opony motocyklowe

Testy opon letnich ADAC 2013 w rozmiarze 225/45 R17

Niemiecki automobilklub ADAC przed nadchodzącym sezonem letnim przeprowadził test opon o dwóch rozmiarach. Przedstawiamy analizę i wyniki testu opon o rozmiarze 225/45 R17.

Test opon letnich 2013 w rozmiarze 225/45 R17

Opony takie stosuje się najczęściej w samochodach segmentu C i D, a także sportowych, usportowionych, crossoverów i vanów. Do testu posłużyła Skoda Octavia, która dziś plasuje się pomiędzy segmentem kompaktów a klasą średnią. Próbom poddano 19 opon różnych marek. W teście pojawiły się produkty czołowych producentów takich jak Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin czy Pirelli. Poza tym mniej uznani, ale wcale nie gorsi producenci jak Kumho, Semperit, Uniroyal, Vredestein, Yokohama. Nie zabrakło opon tzw. budżetowych, których cena na rynku niemieckim nie przekracza 100 euro. W tej grupie znalazły się opony Apollo, Nexen i Syron.

Wyniki podzielono na pięć kategorii, z czego niektóre rozbito na podkategorie. Główne kategorie i ich wpływ na ocenę końcową to:

  • sucha nawierzchnia - 20% oceny końcowej
  • mokra nawierzchnia - 40% oceny końcowej
  • hałas/komfort - 10% oceny końcowej
  • zużycie paliwa - 10% oceny końcowej
  • zużycie bieżnika/trwałość - 20% oceny końcowej

Dzieląc oceny cząstkowe według procentowego udziału w ocenie końcowej brano pod uwagę ważność każdej kategorii. Za najważniejsze uznano zachowanie opony na mokrej nawierzchni, gdzie występuje największe prawdopodobieństwo wystąpienia poślizgu, a droga hamowania wydłuża się znacznie w stosunku do nawierzchni suchej. Jak widać zarówno komfort jak i zużycie paliwa nie miały dużego udziału w ocenie końcowej. Natomiast za dość ważne uznano trwałość opony, co wpływa bezpośrednio na koszty eksploatacji. W ocenie końcowej nie brano pod uwagę cen, które mogą się znacznie różnić zależnie od rynku czy dostawcy.

Ocena końcowa wyrażona jest w punktach, przy czym trzeba zauważyć, że im mniejsza ilość punktów tym wyższa ocena.

Wartość ocen w punktach:

  • 0,5-1,5 - bardzo dobry
  • 1,6-2,5 - dobry
  • 2,6-3,5 - zadowalający
  • 3,6-4,5 - wystarczający
  • 4,6-5,5 - niedostateczny


Model opony
Nawierzchnia
sucha
Nawierzchnia
mokra
Komfort
Zużycie
paliwa
Zużycie
bieżnika
OCENA
Continental ContiSportContact 5 1,6 2 3,3 1,6 2,5 2,1 (dobry)
Goodyear Eagle F1 Asymetric 2m 1,4 2,4 3 1,9 2 2,1 (dobry)
Dunlop Sport Maxx RT 1,6 2,4 3 2 2 2,2 (dobry)
Michelin Pilot Sport 3 1,6 2,2 2,7 2,2 2,5 2,2 (dobry)
Vredestein Ultrac Vorti 1,4 2,5 2,9 2,3 1,8 2,2 (dobry)
Hankook Ventus S1 Evo 2 K117 1,8 2,4 2,7 2,1 2,5 2,3 (dobry)
Semperit Speed-Life 2,2 2,5 3 1,4 1,8 2,3 (dobry)
Apollo Aspire 4G 1,8 2,7 2,8 2,2 2,3 2,7 (zadowalający)
Bridgestone Potenza S001 1,5 2,7 3 2,1 2,3 2,7 (zadowalający)
Kumho Ecsta LE Sport KU39 1,8 2,7 2,9 2,2 2,5 2,7 (zadowalający)
Pirelli Cinturato P7 1,9 2,7 2,9 2,2 0,6 2,7 (zadowalający)
Yokohama C.drive 2 1,6 2,7 3 1,9 1,5 2,7 (zadowalający)
Falken Azenis FK453 1,6 2,8 2,8 2,1 2,3 2,8 (zadowalający)
Uniroyal RainSport 2 2,6 2,2 3,1 2,4 2,8 2,8 (zadowalający)
Esa-Tecar Spirit UHP 2 3 3 2 0,6 3 (zadowalający)
Toyo Proxes T1 Sport 1,6 3 3,1 2,2 2,3 3 (zadowalający)
Nexen N8000 2 2,3 2,8 2,1 3,3 3,3 (zadowalający)
High Performer Sport HS-2 2,3 3,8 3,3 1,7 2,8 3,9 (wystarczający)
Syron Race 1 Plus 2,2 3,9 3,1 2,2 2,5 3,9 (wystarczający)


Analiza i spostrzeżenia

To nie pierwszy test, w którym żadna opona nie uzyskała noty bardzo dobrej. Wpływ na to mają oczywiście wymagania w stosunku do producentów odnośnie niskich oporów toczenia, które nie zawsze idą w parze ze świetnym zachowaniem opony w każdych warunkach. Co ciekawe, w teście 19 modeli zabrakło takich, które uzyskałyby ocenę niedostateczną nawet w grupie opon o wyraźnie niższej cenie, co świadczy o tym, że również produkty z niższej półki potrafią zapewnić przyzwoite osiągi.

Oceny niedostatecznej nie uzyskała żadna opona w żadnej, pojedynczej próbie. Jedynie dwa produkty oceniono jako wystarczające i są to High Performer Sport HS-2 oraz Syron Race 1 Plus. Opony te należą do niższej klasy cenowej. Co ciekawe, jedna z trzech opon w cenie poniżej 100 euro odnotowała wynik zadowalający i był to produkt o nazwie Apollo Aspire 4G plasując się ostatecznie na 8. miejscu w grupie opon o dużej renomie i zdobywając wyższą notę niż produkty takich wytwórców jak Bridgestone, Kumho, Pirelli czy Yokohama słynących z długoletniego doświadczenia w wyścigach samochodowych.

Nie zaskakuje natomiast wysoka pozycja produktów Continentala (zwycięzca testu), Goodyear (2. miejsce z identyczną oceną średnią), a także Dunlop, Michelin i Vredestein. Dokładnie ta sama piątka choć w innej kolejności znalazła się na czele w teście opon o mniejszym rozmiarze 185/60 R15, przeznaczonych do aut klasy miejskiej. Do opon ocenionych jako dobre załapały się jeszcze Hankook i Semperit.

Na suchym wszystkie dobre

Wyniki testu na suchej nawierzchni potwierdziły, że opony o znacznej szerokości i relatywnie niskim profilu dobrze zachowują się w takich warunkach. Wszystkie opony poza jedną uzyskały ocenę dobrą lub bardzo dobrą. Jedynie Uniroyal RainSport2 uzyskała ocenę 2,6 czyli do wyniku dobrego zabrakło 0,1 punktu. Opona reklamowana jako typowo deszczowa uzyskała najsłabsze wyniki w niemal każdej próbie na suchej nawierzchni. Podobne wyniki w tych warunkach uzyskała opona High Performer Sport HS-2 - najgorsza z całej stawki w teście hamowania.

Na drugim biegunie znalazł się Dunlop Sport Maxx RT, który okazał się mistrzem w tej dyscyplinie uzyskując notę 0,8 (bardzo dobra). Bardzo dobrze poradziła sobie cała czołówka, ale także Nexen N8000, Syron Race 1 Plus, Falken Azenis FK453 czy zajmujący dopiero 9. miejsce Bridgestone Potenza S001. Z opon ocenionych jako dobre nieco słabiej hamuje Semperit Speed-Life. Zresztą Semperit z całej czołówki uzyskał najsłabsze wyniki w testach na suchej nawierzchni.

W testach sprawnościowych na suchej nawierzchni najlepiej oceniono Goodyear Eagle F1 Asymetric 2m, Vredestein Ultrac Vorti i Bridgestone Potenza S001, które uzyskały ocenę bardzo dobrą.

Mokry tor

W testach opon przeprowadzanych przez niemiecki ADAC decydujący wpływ na ocenę końcową zawsze ma zachowanie na mokrej nawierzchni. Jednak podobnie jak na suchej tak i w tych próbach niemal wszystkie opony oceniono stosunkowo wysoko. 9 opon uzyskało notę dobrą (do 2,5), natomiast 8 opon zmieściło się w zakresie punktów 2,7-3, czyli ocenie zadowalającej. Jedynie dwa produkty wypadły wyraźnie słabiej. Były to tanie opony High Performer Sport HS-2 i Syron Race 1 Plus. Obie uzyskały ocenę wystarczającą. Na wyniku zaważyły próby hamowania i prowadzenia, w których okazały się najsłabsze. Nic dziwnego, że dokładnie te opony zajęły w teście ostatnie miejsca.

Najlepszym wynikiem na mokrej nawierzchni może pochwalić się Continental ContiSportContact 5, który uzyskał 2 punkty. Niewiele słabiej wypadł 5. w teście Michelin Pilot Sport 3 oraz bardzo ceniona w takich warunkach Uniroyal RainSport 2. Warto zaznaczyć, że w teście aquaplaningu wzdłużnego i poprzecznego Uniroyal nie miał sobie równych uzyskując jako jedyna opona ocenę bardzo dobrą. Gdyby lepiej wypadła podczas hamowania mogłaby zostać prawdziwym królem mokrej nawierzchni i z pewnością uplasowałaby się wyżej w klasyfikacji generalnej.

Z grubą warstwą wody dość słabo poradziły sobie dwie opony z czołówki. Dunlop Sport Maxx RT, Vredestein Ultrac Vorti. Na nieco więcej można było liczyć również w stosunku do Goodyear Eagle F1 Asymetric 2m.

Komfort tylko zadowalający

Trudno oczekiwać wysokiego komfortu od 17-calowego ogumienia o profilu 45 w aucie klasy kompaktowej jakim jest Skoda Octavia. Dlatego też żadna z opon nie uzyskała oceny dobrej, ale z drugiej strony wszystkie oceniono podobnie, jako zadowalające. Najlepiej w tej kategorii wypadły Michelin Pilot Sport 3 i Hankook Ventus S1 Evo 2 K117, które zapewniają najwyższy komfort jazdy. Nieźle poradziły sobie również Apollo Aspire 4G, Falken Azenis FK453 i Nexen N8000. Ta ostatnia opona okazała się najcichsza w teście, ale również Apollo okazały się dość ciche.

Interesujące jest to, że najmniej komfortową oponą był zwycięzca testu Continental ContiSportContact 5 i przedostatnia w klasyfikacji High Performer Sport HS-2. Continentale okazały się również najbardziej hałaśliwe w parze z Toyo Proxes T1 Sport.

Koszty eksploatacji

Na koszty eksploatacji wpływ mają dwa podstawowe czynniki, które ADAC poddaje ocenie. Są to zużycie paliwa oraz trwałość bieżnika. Obie kategorie ocenia się osobno, a razem stanowią 30% oceny końcowej, z czego 20% przypada na trwałość opony.

W tej właśnie kategorii niedoścignione są Pirelli Cinturato P7 i Esa-Tecar Spirit UHP, opona nie wyróżniająca się niczym i stosunkowo poprawna gdyby nie słabe wyniki na mokrej nawierzchni. Obie uzyskały wynik 0,6 czyli niemal wzorcowy - 0,5 jest najlepszym wynikiem. Trzecie miejsce w tej kategorii uzyskała Yokohama C.drive 2 z notą 1,5 pozwalającą zmieścić się w ocenie bardzo dobrej. Trzykrotnie gorsze (nota 1,8) od najbardziej trwałych opon w teście były produkty Vredestein i Semperit. Najmniej trwałym ogumieniem okazały się najcichsze w teście Nexeny N8000. Z czołówki najwyżej w tej kategorii oceniono Semperita i Vredesteina, a najsłabiej Continentala, Michelina i Hankooka.

Największy wpływ na zużycie paliwa mają opory toczenia. W tej kategorii niekwestionowanym zwycięzcą jest Semperit Speed-Life. Jako jedyna opona uzyskała ocenę bardzo dobrą. Nieco gorzej wypadł zwycięzca testu Continental. Wysoko oceniono również High Performer Sport HS-2. Najmniej oszczędnymi oponami okazały się Uniroyale, a niewiele lepiej wypadły Vredesteiny. Warto zaznaczyć, że żadnej z opon nie oceniono gorzej niż jako dobre.

Podsumowanie

Zwycięzca może być jeden i jest nim Continental ContiSportContact 5, ale w rzeczywistości jest ich dwóch. Taką samą ilość punktów w ocenie końcowej uzyskał Goodyear Eagle F1 Asymetric 2m. Jednak o zwycięstwie zaważyły lepsze wyniki Continentala na mokrej nawierzchni. Na suchej, a także pod względem komfortu i trwałości lepsze okazały się Goodyeary. Pierwsza szóstka zapewnia bezpieczne właściwości jezdne w każdych warunkach.

Trzy opony uzyskały ocenę niższą od zwycięzcy o 0,1, a dwie o 0,2 co świadczy o bardzo wyrównanej kondycji producentów. Dopiero od 7. miejsca zaczynają się większe różnice. Warto jednak zaznaczyć, że cała stawka była dość równa. Zaskakującą pozycję w klasyfikacji uzyskała opona Apollo Aspire 4G, która okazała się skuteczna na suchej nawierzchni i nie odstawała zbyt mocno od czołówki na mokrej. Pod względem prowadzenia okazała się lepsza od Pirelli Cinturato P7. Zaskakiwać może niska pozycja dość starej już opony Uniroyala, któremu nie pomogły nawet bardzo dobre wyniki na mokrej nawierzchni. Cieszy natomiast to, że tańsze opony takich producentów jak Apollo, Kumho czy Nexen nie są już dużo mniej bezpieczne od produktów bardziej renomowanych wytwórców

data dodania: 20.03.2013



Producenci opon w ofercie

Rodzaje produktów

Popularne rozmiary

Serwisy partnerskie